onsdag 14. september 2016

Innlegg nr. 2: DOAJ

Databasen DOAJ

I denne databasen kan man finne artikler fra forskjellige fagfelt. Det går an å begrense til fagfelt, tittel, lisens, utgiver, språk og utgivelsesår. Det går også an å søke på et ord også kommer det opp hvilke artikler som inneholder ordet på tvers av fagfelt. Artiklene er åpne for alle, men det er også mulig å ordne medlemskap i form av enten utgiver, ordinært medlem eller sponsor.

I databasen har vi i gruppe 3 funnet en artikkel som vi ville dele med dere kjære lesere og klassekamerater. Artikkelen heter «Library Assessment and Quality Assurance - Creating a Staff-Driven and User-Focused Development Process» som er skrevet av Håkan Carlsson, biblioteksdirektør ved universitetsbiblioteket i Gõteborg. Utgitt i tidsskriftet Evidence Based Library and Information Practice, publisert av University of Alberta. Den ble utgitt i februar 2016.

For å finne en artikkel vi kunne presentere, søkte vi først på “Librar*” i DOAJ. Deretter sorterte vi for å få nyeste artikkel først i trefflista. Artikkel to syntes vi hørtes spennende ut, siden den handlet om bibliotekutvikling.

Bibliotekutvikling og kvalitetssikring

Universitetsbiblioteket ved universitetet i Gøteborg gikk inn for å kombinere kvalitetssikring med strategiske planleggingsaktiviteter. Prosessen har hatt nedenfra og opp- og ovenfra og ned funksjoner som er utviklet for å generere engasjement i staben og langsiktig strategisk stabilitet. Dette betyr at det ble satset på aktiviteter både mellom brukere og ansatte ved biblioteket.

Metodene de brukte var at de startet med å implementere et system i 2008 der hvert bibliotekteam skulle komme med et antall forbedringsaktiviteter for kommende år. For å fokusere innsatsen, har systemet gradvis blitt forbedret ved å koble et antall vurderingsaktiviteter, som undersøkelser og statistikk, og så koble aktivitetene til den langsiktige strategiske planen til biblioteket.

Resultatene viser at aktivitetene i biblioteket er nå mer systematisk ledet av både bibliotekets ansatte og dets brukere. Dette systemet har resultert i større forståelse innen forskjellige ansattgrupper om forandring i ytre og interne krav, i tillegg til behovet for kontinuerlig forandring i bibliotekaktiviteter.

Videre konkluderer artikkelen med at vurdering av biblioteket og utenforstående hjelp er viktig for utvikling av bibliotekaktiviteter. Kvalitetsforsikring og strategisk planlegging er intrikate deler i bærekraftig utvikling av bedre og mer effektive tilbud. Prosessen blir mer effektiv når ansatte blir drevet og bygd på systematisk kunnskap om nåværende aktiviteter og brukere. I artikkelen er det en modell som viser dette:

Her er en modell vi fant i artikkelen. Den viser en såkalt "Quality circle", et av tiltakene de hadde tatt i bruk.

Dette er en video som viser hvordan man bruker DOAJ:

Personlig synes vi ikke DOAJ var så brukervennlig, men den er uten tvil en god database for fri tilgang på artikler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar